Uniek probleem vraagt om een unieke oplosser

Oldtimers glimmen, ze verbazen en ze rijden zich letterlijk in de kijker. Ze geven voldoening en rijplezier. Anderzijds lekken ze soms olie, hebben een eigenzinnige gebruiksaanwijzing en soms hinderlijke trekken, waarmee je moet leren leven. Elk merk en type heeft ze in meer of mindere mate. Dat is dan weer wat minder. In enkele uitzonderlijke gevallen staat er iemand op die een oplossing kan bieden voor dit soort zich voortslepende, schijnbaar onoplosbare problemen. Onlangs werd een dergelijke unieke oplosser getraceerd, in het Brabantse Empel.

Een ‘gevoelig’ mens

Al sinds 1987 opereert Joop van Geffen in de wereld van trillingen en balanceertechniek. Passie, een uitstekende dienstverlening en uiteraard een gedegen kennis van zijn vakgebied brachten hem en zijn bedrijf naar de verste uithoeken van de wereld om machines trillingsvrij en uitgebalanceerd hun werk te laten doen. ‘Daar waar anderen geen oplossing vinden, komen wij met resultaten’, zo luidt zijn credo. Dat past ook bij hem, want Joop van Geffen ziet graag een flinke uitdaging recht in de ogen. Zijn doorgewinterde ervaringen met trillingen hebben van deze toch nuchtere Brabander een ‘gevoelig’ mens gemaakt. Uiteraard is kennis van zaken een eerste vereiste, maar problemen worden doorgaans volledig getackeld wanneer men over het echte ouderwets ‘fingerspitzengefühl’ beschikt.

Transaxel

Niet alleen in de nieuwe techniek kent men echte perfectionisten, maar die hang naar perfectie komt men ook al vroeg in de jaren vijftig tegen in de wereld van de automobielen. Naast een fraaie vormgeving moesten auto’s, in de beginjaren, natuurlijk ook over de nodige pk’s beschikken en een uitstekend weggedrag. Om die te verkrijgen werden motor en versnellingsbak van elkaar gescheiden. Zo kwam men tot een optimale gewichtsverdeling en een dito weggedrag. Opmerkelijk is dat in veel gevallen de exclusieve merken dit systeem toepasten. Wanneer men Googled op Wikipedia stuit men op Porsche, Lancia, Alfa Romeo, Ferrari en Aston Martin, om er maar een paar te noemen. Echter ook de Škoda Popular en Škoda Rapid, uit de jaren 40, komen in het lijstje voor. Het systeem stemt en stemde tot tevredenheid, getuige het feit dat het nog steeds wordt toegepast op bijvoorbeeld diverse Mercedes-, Porsche  en Lexusmodellen.

Wanhopige restaurateurs

Ook Lancia paste dit systeem met succes toe. Oldtimerliefhebbers waren echter minder blij met die keuze. Hun Lancia werd nooit meer de oude nadat koppelingsplaten waren vernieuwd. Hiervoor moest namelijk de lange aandrijfas worden verwijderd en daarmee was ook de balans verdwenen. Lancia-adepten en andere transaxle ‘slachtoffers’ moesten verder door het leven met een in meer of mindere mate trillende of vibrerende automobielen. Er leek geen enkele specialist in staat om het probleem te verhelpen. Men bracht wel gewichten op de assen aan, maar de trilling verdween nooit meer. Enkele Lancialiefhebbers lieten het er niet bij zitten en zetten een soort bedevaart in gang langs balanceerspecialisten.